Ons WhatsApp kanaal al eens geprobeerd?
[Maastricht | donderdag 30 oktober 2025] Maastricht introduceert op 1 november 2025 een fietszone in het centrum. Dit initiatief richt zich op het vergroten van de ruimte voor voetgangers en fietsers, terwijl auto's welkom blijven, met parkeren voornamelijk in garages aan de rand van de stad.
Voordelen fietszone
De fietszone bevordert een betere balans in het centrum, wat de leefbaarheid voor bewoners verhoogt en het winkelgebied aantrekkelijker maakt. Het stimuleert groen en gezond vervoer, waardoor fietsen en lopen aantrekkelijker worden dan autorijden.
Wat verandert er?
Voetganger: meer voetgangerszones; fietsen toegestaan met aangepaste snelheid.
Fietser: verbeterde wegen en duidelijke fietsroutes.
Automobiliste: vermindering van het aantal parkeerplaatsen; focus op groen en fietsstalplaatsen.
Planning
De veranderingen worden gefaseerd ingevoerd, te beginnen met het plaatsen van borden en uitbreiding van voetgangerszones in 2025, met verdere aanpassingen volgend in 2026.
Mariaberg
Voor Mariaberg betekent het concreet dat de toegangswegen naar het centrum grenzend aan onze wijk de hoofdentree vormen van de zogenoemde fietsvriendelijke straten Calvariestraat, Brusselsestraat en Tongersestraat. Overigens worden alle toegangswegen in Maastricht naar het centrum fietsvriendelijke straten.
Hertogsingel
De huidige ring die grenst aan onze wijk (Hertogsingel) wordt onderdeel van een zogenoemde fietsroute. Die kun je gebruiken als je per fiets sneller naar je eindbestemming toe wilt dan mogelijk is via het centrum waar je een aangepaste snelheid moet aanhouden om rekening te houden met onder meer voetgangers.
Overzicht fietzonde centrum Maastricht. Afbeelding: Gemeente Maastricht | Overview of the bike zone in downtown Maastricht. Image: Municipality of Maastricht.
[Maastricht | Thursday, October 30, 2025] Maastricht will introduce a bike zone in the city center on November 1, 2025. This initiative aims to increase space for pedestrians and cyclists while still welcoming cars, which will primarily park in garages on the outskirts of the city.
Benefits of the bike zone
The bike zone promotes a better balance in the city center, enhancing livability for residents and making the shopping district more appealing. It encourages green and healthy transportation, making cycling and walking more attractive than driving.
What’s changing?
Pedestrians: more pedestrian zones; cycling permitted at reduced speeds.
Cyclists: improved roads and clearly marked bike routes.
Drivers: a reduction in parking spaces; emphasis on greenery and bike parking facilities.
Planning
The changes will be implemented in phases, starting with the installation of signs and the expansion of pedestrian zones in 2025, with further adjustments planned for 2026.
Mariaberg
For Mariaberg, this concretely means that access roads to the city center adjacent to our neighborhood will form the main entry points to designated bike-friendly streets: Calvariestraat, Brusselsestraat, and Tongersestraat. In fact, all access roads in Maastricht leading to the center will become bike-friendly.
Hertogsingel
The current beltway bordering our neighborhood (Hertogsingel) will become part of a designated bike route. This route can be utilized for faster bicycle travel to destinations than would be possible through the city center, where cyclists must maintain a reduced speed to account for pedestrians among others.